Ich hatte ja angekündigt, anhand des Exempels der Statine etwas über Evidenzbasiertheit der Medizin zusamenzustellen, über Studienqualität, statistische Signifikanz und den kompromittierten Zustand dieser Forschung, die in weiten Teilen in Händen der Pharma-Industrie liegt. Es geht mir, wohlgemerkt, nicht darum, dass wie hier den Sinn oder Unsinn von Statinen und das Abwägen von deren Nutzen und Risiken erörtern. Aber ich denke, das ist ein gutes Beispiel, um ein paar zentrale Punkte herauszustellen, die die Problematiken der evidenzbasierten Medizin, dieser möglicherweise als hoch-wissenschaftlichen und unbestechlich-objektiv dargestellten Medizin aufzuzeigen.
Gut, dass mir eine Präsentation von Dr. Nadir Ali über den Weg lief, die all das leistet. Im Folgenden poste ich eine kurze, stichwortartige Gliederung und Screenshots. Diese zeigen wesentliche Dinge jeweils schon recht anschaulich. Am Ende ist mir etwas die Motivation geschwunden, jedes einzelne Unterthema noch aufzudröseln. Ich hoffe, es geht auch so und die Screenshots sind in der richtigen Reihenfolge. Es ist ein Horror, so etwas mit diesen Mitteln aufbereiten zu müssen, mit Mini-Tablet und Touch Screen ist es nicht nur so, als würde eine Hand fehlen, sondern an der verbliebenen Hand auch noch drei Finger. 🤯 Nehmt es mir also bitte nicht krumm, falls da was schief läuft 😚
Infos über Dr. Nadir Ali:
Nadir Ali, MD
Interventional Cardiologist
SpoilerDr. Nadir Ali is an interventional cardiologist with nearly three decades of clinical experience. He started his career in academia at Baylor College of Medicine, Houston, Texas where he was assistant professor of medicine and the Director of Cardiac Catheterization Laboratory at the Debakey VA Medical Center. While he specializes in coronary stenting for individuals presenting with chest pain and heart attacks, his passion over the last decade has been the application and practice of carbohydrate restricted diets, intermittent fasting, optimal exercise, and adequate sleep as primary modalities to improve human health. In his role as a cardiologist, he has extensive experience in cholesterol and lipoprotein effects of a low carbohydrate diet. The clinical experience gathered from a busy practice is shared with the public at large through a YouTube Channel “Eat Most Fats”. He has been a part of “Intensive Dietary Management” and “The Fasting Method” with Jason Fung and Megan Ramos. Dr. Ali combine his broad clinical experience in the application of low carbohydrate diets in individuals with heart disease in Diabetes while being involved in other facets of traditional mainstream medicine. He is advocate for change in public health guidelines away from prescriptive medicine by educating the healthcare professionals about the benefits carbohydrate restricted diets. Over his career he has served as Chairman, Department of Medicine at HCA Clear Lake medical center and is the current Chairman of the Board of Directors at the same institution.Dr. Nadir Ali: Statins — The Emperor has no Clothes. Oder auf Deutsch: Statine — Des Kaisers neue Kleider.STATINS - EMPEROR HAS NO CLOTHES - Dr Nadir Ali #Statins #cholesterol #bigpharma
Externer Inhalt
Durch das Abspielen werden Daten an Youtube übermittelt und ggf. Cookies gesetzt.
Einführung:
Persuasive Influence of the pharma / Complicity of the academic institutions and physisian scientists / failure of governmental agencies to protect public interest
02:43
Stimmen aus der Wissenschaft: George Mann/Framingham vs. AHA & USDA dietary recommendations fat & Cholesterol; evidence based medicine & necessary ingredients forRCT drug trials -> academic institutions an extension of pharma, not independant; facets of clinical trials controlled by the pharmaceutical industry; pharma sponsored critical trial; vernichtende Kritik von publizierenden Medien; industry payment to editors; FDA compromised by funding sources; Pharma gave 28 million dollars to American Heart Association in 2017/18; local doctors compromised by industry payments
17:53
What happens in a Randomized Clinical Trial
Original anzeigen (0,4 MB) Beispiel, wie 2 Blutverdünner-Studien zur statistischen Signifikanz manipuliert wurden.
22:22
Statin-Studien
1. 4S Study — 0,6% Benefit wird hier als 25-40% benefit verkauft
Original anzeigen (0,3 MB)2. IDEAL study — no mortality benefit
Original anzeigen (0,4 MB)3. Daraufhin TNT study — no mortality benefit / Science not reliable; Vioxx affair. 10 studies, only one study shown, repressing the others
Original anzeigen (0,3 MB)4. etc. pp. Fälle von Statistik-Tricksereien mit Signifikanz, absolutem und relativem Benefit
Original anzeigen (0,2 MB) Original anzeigen (0,3 MB) Original anzeigen (0,3 MB) Original anzeigen (0,3 MB) Original anzeigen (0,2 MB)48:36
Statins and Side effects
u. a. cancer, diabetes … etc…
Original anzeigen (0,5 MB)49:55
Summary
Es gibt selbstverständlich viel Literatur dazu und Studien, wie immer aus verschiedenen Blickwinkeln. Hier einfach mal ein großes Review mit guter Qualität und vielen Teilnehmern, schon von 2010. Das Resultat passte in einen ziemlich lapidares Statement. Wobei der Artikel durchaus eine längere Discussion bietet.
Statins and All-Cause Mortality in High-Risk Primary Prevention
A Meta-analysis of 11 Randomized Controlled Trials Involving 65 229 Participants
https://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/416105
Conclusion This literature-based meta-analysis did not find evidence for the benefit of statin therapy on all-cause mortality in a high-risk primary prevention set-up.