Tussinelda schrieb:Nix und. Eine Partei und deren Mitglieder ist etwas anderes, als eine Theorie. Das sollte sogar Dir klar sein.
Doch "Und?".
Ich habe ja nun dezidiert aufgeführt, worauf der Vergleich abzielt, eine inhaltliche Auseinandersetzung damit, findet hier aber nicht statt, nur der Hinweis darauf, dass man offenbar nur Dinge vergleichen kann, die absolut identisch sind....was einen Vergleich vollkommen sinnlos macht.
Aber bevor das jetzt in einem Aufhängen an diesem Vergleich endet, was ja dann nur wieder von der eigentlichen Diskussionsgrundlage wegführt, kannst du die AfD innerhalb des Vergleichs ruhig durch irgendwelche losen Netzwerke ersetzen, die man durchaus in der Lage ist zu kritisieren.
Tussinelda schrieb:Ich werde mir also den Schuh, den Du hinstellst keinesfalls anziehen, er passt nicht. „Die“ Critical Whiteness gibt es genau so wenig, wie „den“ Feminismus, denn im Gegensatz zu einer Partei und den dazu gehörigen Mitgliedern gibt es keinen organisierten Zusammenschluss von Menschen, die alle unter einer „Fahne“ laufen
Ne, die lesen aber alle dieselben Bücher, Artikel und Twitter-Posts des ZDF.
Ob die anschließend einen Verein gründen, ist da relativ unerheblich.
Tussinelda schrieb:Und warum irgendwer sich In diesem Falle von irgendwas distanzieren muss, mit dem er nix zu tun hat, könntest Du auch noch gleich erklären.
Von "muss" war überhaupt nirgends die Rede.
Man könnte sich bspw damit kritisch auseinandersetzen, weil einem sowas:
Strukturähnlichkeit zum Rechtsextremismus
Der deutsche Sozialwissenschaftler Samuel Salzborn sieht die Ansätze der Critical-Whiteness-Forschung als „kollektiv-repressiv“ und damit als nahezu identisch mit völkischen Konzepten der extremen Rechten an: Man wolle nicht mehr pluralistisch über Ziele und Inhalte diskutieren, sondern reduziere „alles und jeden auf eine vermeintliche Identität und hierarchische, antiemanzipative Vorstellungen von irreversiblen ‚Sprechorten‘ innerhalb von Gesellschaften“. Der Kampf um Identitäten ersetze „Emanzipation durch Repression“.[70]
Wikipedia: Weißseinzutiefst zuwider ist.
Vor allem, wenn betreffende Personen ihr Gebaren unter denselben Begriffen labeln wie man selbst.
Das wäre vllt ein Bestreben, diesen "Extremen" nicht die Deutungshoheit darüber zu überlassen.
Wenn man sich dahingehend aber vehement weigert und gar zusätzlich noch Kritik daran zu torpedieren und zu verunmöglichen versucht, fängt man sich die Gleichsetzung in meinen Augen halt berechtigt.
Aber bei der ganzen postulierten Inhaltlosigkeit der Begriffe, wäre es vllt am besten, dass in Zukunft einfach nur jeder die eigene Meinung sagt, anstatt dass wir 3 Milliarden persönliche Definitionen von "Critical Whiteness" haben.
Dann werden auch keine Verbindungen zu "Extrempositionen" hergestellt....außer man redet identisches Zeug vllt.
Tussinelda schrieb:Ich denke es reicht, wenn die jeweiligen Personen darlegen, wie SIE critical whiteness verstehen, wie sie sie darlegen, um sie eben NICHT zu sämtlichen Extrempositionen zu zählen. Robin DiAngelo zum Beispiel ist keinesfalls extrem.
Das ist ohnehin ein Strohmann. Ich habe zumindest nirgends gelesen, dass irgendwer seine oder ihre Kritik mit "das ist extrem" begründet hätte.
Zu Frau DiAngelo kann man offenbar geteilter Meinung sein.
I am not convinced. Rather, I have learned that one of America’s favorite advice books of the moment is actually a racist tract. Despite the sincere intentions of its author, the book diminishes Black people in the name of dignifying us. This is unintentional, of course, like the racism DiAngelo sees in all whites. Still, the book is pernicious because of the authority that its author has been granted over the way innocent readers think.
[...]
DiAngelo has spent a very long time conducting diversity seminars in which whites, exposed to her catechism, regularly tell her—many while crying, yelling, or storming toward the exit—that she’s insulting them and being reductionist. Yet none of this seems to have led her to look inward. Rather, she sees herself as the bearer of an exalted wisdom that these objectors fail to perceive, blinded by their inner racism. DiAngelo is less a coach than a proselytizer.
[...]
Later in the book, DiAngelo insinuates that, when white women cry upon being called racists, Black people are reminded of white women crying as they lied about being raped by Black men eons ago. But how would she know? Where is the evidence for this presumptuous claim?
An especially weird passage is where DiAngelo breezily decries the American higher-education system, in which, she says, no one ever talks about racism. “I can get through graduate school without ever discussing racism,” she writes. “I can graduate from law school without ever discussing racism. I can get through a teacher-education program without ever discussing racism.” I am mystified that DiAngelo thinks this laughably antique depiction reflects any period after roughly 1985. For example, an education-school curriculum neglecting racism in our times would be about as common as a home unwired for electricity.
[...]
We must consider what is required to pass muster as a non-fragile white person. Refer to a “bad neighborhood,” and you’re using code for Black; call it a “Black neighborhood,” and you’re a racist; by DiAngelo’s logic, you are not to describe such neighborhoods at all, even in your own head. You must not ask Black people about their experiences and feelings, because it isn’t their responsibility to educate you. Instead, you must consult books and websites. Never mind that upon doing this you will be accused of holding actual Black people at a remove, reading the wrong sources, or drawing the wrong lessons from them. You must never cry in Black people’s presence as you explore racism, not even in sympathy, because then all the attention goes to you instead of Black people. If you object to any of the “feedback” that DiAngelo offers you about your racism, you are engaging in a type of bullying “whose function is to obscure racism, protect white dominance, and regain white equilibrium.”
[...]
Remember also that you are not to express yourself except to say Amen. Namely, thou shalt not utter:
I know people of color.
I marched in the sixties.
You are judging me.
You don’t know me.
You are generalizing.
I disagree.
The real oppression is class.
I just said one little innocent thing.
Some people find offense where there is none.
You hurt my feelings.
I can’t say anything right.
This is an abridgment of a list DiAngelo offers in Chapter 9; its result is to silence people. Whites aren’t even allowed to say, “I don’t feel safe.” Only Black people can say that. If you are white, you are solely to listen as DiAngelo tars you as morally stained.
[...]
In 2020—as opposed to 1920—I neither need nor want anyone to muse on how whiteness privileges them over me. Nor do I need wider society to undergo teachings in how to be exquisitely sensitive about my feelings. I see no connection between DiAngelo’s brand of reeducation and vigorous, constructive activism in the real world on issues of import to the Black community. And I cannot imagine that any Black readers could willingly submit themselves to DiAngelo’s ideas while considering themselves adults of ordinary self-regard and strength. Few books about race have more openly infantilized Black people than this supposedly authoritative tome.
Or simply dehumanized us. DiAngelo preaches that Black History Month errs in that it “takes whites out of the equation”—which means that it doesn’t focus enough on racism. Claims like this get a rise out of a certain kind of room, but apparently DiAngelo wants Black History Month to consist of glum recitations of white perfidy. This would surely help assuage DiAngelo’s sense of complicity in our problems, but does she consider what a slog this gloomy, knit-browed Festivus of a holiday would be for actual Black people? Too much of White Fragility has the problem of elevating rhetorical texture over common sense.
White Fragility is, in the end, a book about how to make certain educated white readers feel better about themselves. DiAngelo’s outlook rests upon a depiction of Black people as endlessly delicate poster children within this self-gratifying fantasy about how white America needs to think—or, better, stop thinking. Her answer to white fragility, in other words, entails an elaborate and pitilessly dehumanizing condescension toward Black people. The sad truth is that anyone falling under the sway of this blinkered, self-satisfied, punitive stunt of a primer has been taught, by a well-intentioned but tragically misguided pastor, how to be racist in a whole new way.
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/07/dehumanizing-condescension-white-fragility/614146/Wir haben hier also einen schwarzen Menschen, der sich von Frau DiAngelo entmenschlicht und infantilisiert fühlt und ihr Werk als autoritäres "tome" bezeichnet und quasi als Leitfaden "how to be racist in a whole new way".
Ob das jetzt irgendwer als "extrem" bezeichnet, ist eig völlig irrelevant.
Bist du da auf der Seite des "Betroffenen"?
@GrouchoUnd da nochmal zu dem Mainstream-Postulat:
Also dieses Werk, was der Autor als entmenschlichend, infantilisierend, autoritär und quasi Leitfaden "how to be racist in a whole new way" bezeichnet läuft in den USA so:
The book became a New York Times bestseller, not leaving the list for over a year.[29] In June 2020, during the George Floyd protests, it reached no. 1 on the New York Times list.[30] The July 26, 2020 edition of the list marked the book's 97th week in the Paperback Nonfiction category, where it was ranked number 1.[31]
Wikipedia: Robin DiAngeloMeinst du, das kann man als "Mainstream" bezeichnen?
Tussinelda schrieb:Man könnte natürlich darüber diskutieren, was an der Theorie problematisch ist oder sein könnte. Aber das ist hier wohl eher nicht möglich, es scheint ja nur „ist geil“ egal was jemand unter dem Motto critical whiteness sagt oder „ist scheisse und rassistisch“ zu geben, von daher sind die Möglichkeiten deutlich eingeschränkt.
Falls es dir nicht aufgefallen ist, ich habe in diesem Post
Beitrag von Fierna (Seite 833)eine nahezu 12 Seiten Essay zu genau dieser Fragestellung verlinkt, wo auch ein Haufen Beispiele aufgeführt werden. Das ist also sicher nicht wegen mir "nicht möglich" sondern eher weil sich bisher niemand damit auseinandersetzt.