While the definition of whiteness is difficult to pin down, there is widespread agreement that whiteness is a socially constructed category that is normalized within a system of privilege.
Thus whiteness involves a culturally, socially, politically, and institutionally produced and reproduced system of institutional processes and individual practices that benefit white people while simultaneously marginalizing others.
The outcome of white supremacy has deleterious impact on the lives of the racially marginalized, while simultaneously affording benefits or privileges for white subjects as a collective.
White supremacy, therefore, presumes a conception of racism as a system of privilege that white people, often unwittingly, perpetuate in what seems to white people as common, unremarkable, and sometimes even seemingly “good” practices and in the implementation of what seems to be racially neutral policies.
A related problem with limiting the concept of racism to individual thought and behavior is the focus on the individual rather than the deeper structural source of individual racist practices. If one does not acknowledge racism as a system of privilege composed of an interlocking web of institutional, cultural, and individual practices, racism can be reduced to just the bad behavior on the part of particular individuals who need to be removed or rehabilitated, while the system within which these individuals are embedded can remain unchallenged.
Hier geht der Autor dann auch auf die logische Konsequenz ein:
If white supremacy is a system of privilege, does that entail that all white people are racist because they benefit from a racist system? Beverly Daniel Tatum explains when she hears her white students ask her this question, she wonders if she is being asked if all white people are bad.
Um dann in Folge gar nicht die Frage auf der Ebene zu beantworten, sondern eine kategorische Unterteilung in Gut und Böse abzulehnen, die eigentlich nur als Strohmann fungiert.
The point, however, is not whether one is a good or a bad person. This concern just re-centers white interests and needs over the needs and concerns of people of color. Rather the relevant questions should be what are the privileged ways in which one is implicated in the maintenance of white supremacy, often unwittingly? How does benefitting from the system make one complicit in the perpetuation of white supremacy?
Fassen wir zusammen. White Supremacy setzt laut Artikel einen Rassismus voraus. White Supremacy ist aber auch oft unwillentlich Weißen ein Privileg, den sie nun einmal pauschal haben, weil die Strukturen so sind wie sie sind.
Es wird dann auch gar nicht bestritten, denn alles führt auf diesen Punkt hin. So nimmt der Autor also Bezug auf McIntosh:
McIntosh maintains that, without acknowledging the “colossal unseen dimensions”37 and the “silences and denials”38 surrounding white privilege, white people cannot contribute to the eradication of racism and, in fact, contribute to its maintenance.
Whiteness benefits all those ascribed to whiteness (although it does not benefit all whites in the same way), and it is white people’s investment in whiteness that can obscure how white people, even with the best of intentions, are implicated in sustaining a racially unjust system. White privilege is not experienced similarly by all people ascribed whiteness. What privilege looks like for a “broke white person”39 is different from what privilege looks like for someone like Donald Trump. Nevertheless, even if experienced differently, all white people in some way benefit from whiteness.
Weiße sind Nutznießer des Systems. Sie können Rassismus auch gar nicht bekämpfen/auslöschen, sondern sind im Gegenteil für seinen Erhalt mitverantwortlich. Das macht sie im Kontext laut Autor auch rassistisch!
Damit betrachte ich meine Behauptung als bewiesen. Kommen wir wieder zu deiner Definition.
Macht und Vorurteil.
Ich denke, wir gehen konform, wenn wir das Vorurteil unabhängig der ethnischen Zugehörigkeit und des kulturellen Hintergrundes jedem Menschen zugestehen. Also bleibt als Differenzierung bezüglich deiner Aussage und der Implikation, nur Weiße können rassistisch sein, nur die Machtstruktur.
Jetzt zeig mir doch mal bitte auf, wie in allen Teilen der Welt, nur Weiße in Machtpositionen sind. Sind Schwarze per se von Macht ausgeschlossen und bezieht sich das auch auf Menschen anderen Hintergrunds und Staaten wie Brasilien, China, Indien, Kongo usw. usf.
Sind Machtstrukturen nur auf politische Arbeit oder gar Regierungsarbeit beschränkt? Ist ein Schwarzer, der daran partizipiert dann dem White-Privilege ein Diener oder insgeheim subversives Element und vom Vorwurf des Rassismus befreit?