@Zz-Jones Zumal sie wie ich gestern verlinkt hatte auf Nachfrage betont, dass etwaige Kontrakte mit Russland der nationalen Sicherheit unterliegen.
DA leader John Steenhuisen earlier this year asked Modise whether Armscor sells arms and ammunition to Russia. In August she replied saying foreign arms contracts are often classified and protected by confidentiality clauses “as it relates to security information where unauthorised disclosure may cause serious implications to national security. It will therefore not possible to divulge any detail regarding the specifics of agreements of this nature.”
https://www.defenceweb.co.za/featured/mysterious-russian-cargo-ship-lady-r-exits-simons-town/Interessant an der Aussage ist eigentlich nur der Punkt der NCACC:
The National Conventional Arms Control Committee (NCACC) is a committee of government established in terms of an Act of Parliament. The business of the committee is conducted within the framework of the law, the National Conventional Arms Control Act 41 of 2002 (NCAC Act) and the Constitution.
...
So-called dodgy deals
The NCACC has taken decisions that it considers to be above board and fully compliant with the provisions of the act. All decisions taken were carefully considered against the guiding principles contemplated in section five of the act. Before any decision on arms transfer is taken the NCACC insists on the following process:
* Registration: All companies and persons dealing in arms in South Africa are required by law to be registered under the act
* Submission of permit applications with all necessary supporting documentation
* Review of submitted applications by the review departments
* Consideration and collation of permit application review input
* Final consideration of permit application. On the basis of this final consideration, an appropriate decision is taken
Quelle:
https://www.gov.za/national-conventional-arms-control-committee-ncacc-statement-south-african-arms-sales-regulationGesetzt den Fall dort findet ein Handel statt, dann findet er am Parlament & Open-Secrets-Grundsatz der NCACC vorbei statt.
Nicht, dass es wirklich ungewöhnlich wäre, wenn derartiges am Parlament oder staatlichen Kontrollgremien vorbeigeht aber ein "Nein" auf die Frage, ob mit Russland Handel bezüglich militärischer Güter betrieben wird, wäre wohl weniger Geheimniskrämerei gewesen als zu sagen, dass dazu aus Gründen der nationalen Sicherheit nichts gesagt werden darf, womit das Kontrollgremium bezüglich seiner uneingeschränkten Faktizität am Nasenring durch die Manege geführt.
A Parliamentary oversight committee heard the South African defence industry (SADI) exported military hardware and munitions to 70 plus countries with a monetary value in excess of R1.4 billion in the first six months of this year.
Quelle:
https://www.defenceweb.co.za/featured/sa-arms-and-ammunition-worth-r1-2-billion-plus-exported-in-first-half-of-2022/https://www.sipri.org/databases/national-reports/South%20AfricaAlleine aus der Aussage von Modise lässt sich mMn herauslesen, dass
wenn es an dem wäre, sprich Deals mit Russland über mil. oder dual-use-Güter, tauchte es aus Gründen der nationalen Sicherheit nicht in den Berichten auf. Von daher braucht man auch nicht erwarten, dass die Kontrollinstrumente dort etwas in ihren Berichten listen was von anderer Stelle geheimgehalten werden soll.
Fakt ist, dieses Schiff hat mit ausgeschaltetem AIS, für den Betrachter scheinbar ungeplant, in einem für zivile Handelsschiffe gesperrten Marinehafen verladen (wovon es Bilder gibt) und Modise betont, dass wenn es Verträge gäbe, diese der nationalen Sicherheit unterliegen und die damit nicht in den Handelsberichten auftauchten - ansonsten hat sie nichts dazu zu sagen, was dieses Schiff dort zu suchen hatte.