Handys sind vor allem auf Flugzeugen verboten, weil die Airlines damit keinen Profit machen können, im Gegensatz zu den $10/minute Bordtelefonen.
"American Airlines warns passengers that cell phones "may interfere
with the aircraft's communication and navigation systems." Similar
warnings come from Delta, United and Continental.
What the airlines don't tell passengers is that there is no scientific
evidence to support these claims. What concerns there are about
cellular phones in airplanes dwell in the realm of anecdote and theory
-- and to some extent in that of plain finance. There is money to be
earned or lost by cell-phone companies and airlines if cell phones are
used in-flight."
http://www.cs.ccsu.edu/~pelletie/local/news/telecom/Cell_phones_on_planes.htmlWikipedia schreibt:
The U.S. Federal Communications Commission (FCC) currently prohibits the use of mobile telephones aboard any aircraft in flight. The reason given is that mobile phone systems depend on channel reuse, and operating a phone at altitude may violate the fundamental assumptions that allow channel reuse to work.Geht also ebenfalls vornehmlich nicht um die Sicherheit in Flugzeugen, sondern um die Sicherheit der überlasteten Funkmastsysteme. Auch die Hersteller geben das offen zu:
As a result of these and other investigations, Boeing has not been able to find a definite correlation between PEDs and the associated reported airplane anomalies.
There's little reason to worry about cell phones interfering with an airplane's navigational equipment. Aber gut. Eigentlich soll es darum hier ja auch nicht gehen, die Flugzeuge am 11. September dürften in der Tat keine Sitztelefone gehabt haben. Dafür ist die Airline zu billig und das Flugzeug zu klein. Ein Bordtelefon für Stewardessen wie Betty Ong gab es aber selbstverständlich schon.
Wenn ihr hier aber ernsthaft erzählen wollt, in 300m Höhe über New York gebe es keinen Handyempfang, dann ist das nur ein weiterer Ausschlag im Crankmeter...