Als die Engländer nach dem 2. Weltkrieg ankündigten, endlich Indien die volle Souveränität zuzusprechen und sich aus dem Subkontinent zurückzuziehen, bestanden die Muslime auf einen eigenen Staat, da sie nicht mit den Hindus in einer als eine Nation zusammenleben könnten und von diesen nciht beherrscht werden wollten. Am Ende bekamen sie dann ihren Doppelstaat West- und Ostpakistan.
Interessant die Begründung der Muslimsprecher für den Wunsch nach Separation:
lawine schrieb:Text
...the theory said that the concept of nation in the East was different from that in the West. In the East, religion was "a complete social order which affects all the activities in life" and "where the allegiance of people is divided on the basis of religion, the idea of territorial nationalism has never succeeded."[24][25]
It asserted that "a Muslim of one country has far more sympathies with a Muslim living in another country than with a non-Muslim living in the same country."[24] Therefore, "the conception of Indian Muslims as a nation may not be ethnically correct, but socially it is correct.
Und etwas ausführlicher:
In Muhammad Ali Jinnah's All India Muslim League presidential address delivered in Lahore, on March 22, 1940, he explained:
It is extremely difficult to appreciate why our Hindu friends fail to understand the real nature of Islam and Hinduism. They are not religions in the strict sense of the word, but are, in fact, different and distinct social orders, and it is a dream that the Hindus and Muslims can ever evolve a common nationality, and this misconception of one Indian nation has troubles and will lead India to destruction if we fail to revise our notions in time. The Hindus and Muslims belong to two different religious philosophies, social customs, litterateurs. They neither intermarry nor interdine together and, indeed, they belong to two different civilizations which are based mainly on conflicting ideas and conceptions. Their aspect on life and of life are different. It is quite clear that Hindus and Mussalmans derive their inspiration from different sources of history. They have different epics, different heroes, and different episodes. Very often the hero of one is a foe of the other and, likewise, their victories and defeats overlap. To yoke together two such nations under a single state, one as a numerical minority and the other as a majority, must lead to growing discontent and final destruction of any fabric that may be so built for the government of such a state.
In 1944, Jinnah said:
We maintain and hold that Muslims and Hindus are two major nations by any definition or test of a nation. We are a nation of hundred million and what is more, we are a nation with our own distinctive culture and civilization, language and literature, art and architecture, names and nomenclature, sense of values and proportions, legal laws and moral codes, customs and calendar, history and tradition, and aptitude and ambitions. In short, we have our own outlook on life and of life.
In an interview with the British journalist Beverley Nichols, he said in 1943:
Islam is not only a religious doctrine but also a realistic code of conduct in terms of every day and everything important in life: our history, our laws and our jurisprudence. In all these things, our outlook is not only fundamentally different but also opposed to Hindus. There is nothing in life that links us together. Our names, clothes, food, festivals, and rituals, all are different. Our economic life, our educational ideas, treatment of women, attitude towards animals, and humanitarian considerations, all are very different.
Wikipedia: Two-nation theoryMit anderen Worten: Anders als in allen anderen Religionen wird das Leben der muslimischen Gemeinde völlig und komplett von der Religion und ihren Bräuchen gesteuert.
Daraus ergibt sich für mich die Frage, ob der Islam überhaupt reformierbar ist.
Wenn man den Gedanken radikal zuspitzt, kann man auch zu dem Schluss kommen, dass die Muslime mit den Mitgliedern keiner anderen Religion auf Dauer unter einem Dach, also in einem Staat, leben können.
Seit der Teilung Indiens sind aber 70 Jahre vergangen und die Muslime leben auch in nichtmuslimischen Ländern. Das taten sie in Indien aber auch schon seit über 1000 Jahren. Es erscheiont aber so, dass sie, wenn man ihnen die freie Wahl ließe und keine finanziellen Gründe dagegen sprächen, sie am liebsten alle in einem einzigen Staat ohne Nichtmuslime leben würden.
"Muslime eines Staates haben viel mehr Sympathien gegenüber Muslimen in einem anderen Staat als gegenüber Nichtmuslimen in ihrem eigenen." (A Muslim of one country has far more sympathies with a Muslim living in another country than with a non-Muslim living in the same country.)
Genau das ist es aus meiner Sicht, worin sich der Islam von allen anderen Religionen unterscheidet, owohl er doch der jüdischen und christlichen Religion inhaltlich wie auch historisch wesentlich näher steht als allen anderen Religionen gegenüber. Ist es tatsächlich so, dass Christen und sagen wir mal Hindus besser in einem Staat miteinander zurecht kommen als Christen und Muslime?
Wenn das so ist, dann frag ich mich, wie die Schwierigkeiten des miteinander Zusammenlebens jemals zufriedenstellend für beide Seiten gelöst werden können.