„Früher haben sich Kondensstreifen nicht zu Wolken ausgebreitet.“ - „Früher waren Kondensstreifen nach maximal 20 Minuten verschwunden.“ - „Das ist erst seit ca. 10 Jahren anders.“ etc.
Ich habe bei Google-Buchsuche mal schnell nach Kondensstreifen gesucht. Nicht, daß das hier im Thread etwas neues ist, aber für alle Chemtrail-Theorie-Anhänger, die die oben genannten Sätze für wahr halten: Das Thema Wolkenbildung durch Kondensstreifen und ein möglicher Einfluß auf das Klima ist ein alter Hut.
1929Hier geht es um übrigens um Geo-Engineering
Zitat: "The water vapor in humid air can be easily condensed by a little cooling, and we can cause condensation in such air by adding a little water vapor without changing the temperature—as happens when the moisture from the motor of an aeroplane leaves a long trail of cloud behind the plane that might be mistaken for “sky writing.” "
Aus: Popular Mechanics Nov. 1929, Seite 822
http://books.google.de/books?id=0N8DAAAAMBAJ&pg1941 LIFE 26. Mai 1941, Seite 77.
http://books.google.de/books?id=h0wEAAAAMBAJSchönes Bild von Kondensstreifen.
1943LIFE 20. Dez. 1943, Seite 12:
http://books.google.de/books?id=x1YEAAAAMBAJHier geht es um die im Krieg störenden Kondensstreifen.
1945LIFE 22. Jan. 1945, Seite 29
http://books.google.de/books?id=KVMEAAAAMBAJAuch ein schönes Bild diverser Kondensstreifen.
1962Zitat: "Vapor trails may soon vanish. These contrails (for condensation trails) are caused by the condensation of hot engine gases in the extreme cold of high altitude. They are the amateur sky-watcher’s favorite clue to high-flying aircraft.
Now the Air Force claims that it can reduce the size of the water-vapor particles that come from the burning engine fuel by mixing them with tiny dustlike particles in the engine exhaust. The result is a vapor trail of droplets too small to be seen from the ground."
Aus: (Popular Mechanics Jan. 1962, Seite 14.)
http://books.google.de/books?id=POEDAAAAMBAJ1969Zitat:
"How jet planes affect weather
The reflectivity of the earth is also altered by jet contrails, says Dr. Walter Orr Roberts, director of the National Center for Atmospheric Research.
Contrails, Dr. Roberts explains, do not simply spread out at the 30-40,000-foot altitudes where jets fly, but spawn cirrus clouds by seeding the upper atmosphere with ice crystals from the water vapor in jet exhaust. On a clear day, you can often see this happening near heavily traveled airways.
“It is almost certain that on many occasions—30 to 40 days a year, say—the cause of cirrus cloud cover is contrails. This cloud cover can take in a substantial part of a continent, perhaps half of the U.S., and has a substantial influence on our radiation budget,” he says."
Übersetzung:
"Wie Düsenflugzeuge das Wetter beeinflussen
Die Reflektivität der Erde wird auch durch Kondensstreifen von Düsenflugzeugen verändert, sagt Dr. Walter Orr Roberts, Direktor des National Center for Atmospheric Research.
Dr. Roberts erklärt, Kondensstreifen, breiten sich nicht einfach in Höhen von 30-40.000 Fuß aus, in denen Düsenflugzeuge fliegen, sondern erzeugen Cirruswolken durch Impfen der oberen Atmosphäre mit Eiskristallen aus dem Wasserdampf in Düsenflugzeug-Abgasen. An einem klaren Tag kann man das oft in der Nähe stark frequentierter Luftfahrwege beobachten.
Er sagt:
"Es ist fast sicher, dass in vielen Fällen – ca. 30 bis 40 Tage im Jahr – die Ursache der Cirruswolken Kondensstreifen sind. Diese Wolkendecke kann einen wesentlichen Teil eines Kontinent abdecken, vielleicht die Hälfte der USA, und hat einen wesentlichen Einfluss auf unsere Strahlungshaushalt""
Aus: Popular Science Mai 1969, Seite 76
http://books.google.de/books?id=GSoDAAAAMBAJ1970Zitat: Effects of Present Jet Aircraft
Observers all over the world have watched a jet contrail spread out to form a cirrus cloud. Observations at Denver and Salt Lake City show a systematic increase in such clouds since the advent of jets. Although they seem to be only regional, there is a possibility that they may have broader effects and should be studied."
Übersetzung:
"Auswirkungen des gegenwärtigen Düsenflugzeugtyps
Beobachter auf der ganzen Welt haben beobachtet, wie sich ein Kondensstreifen eines Düsenflugzeugs ausbreitet und eine Zirruswolke bildet. Beobachtungen in Denver und Salt Lake City zeigen eine systematische Zunahme solcher Wolken seit dem Aufkommen von Düsenflugzeugen. Auch wenn die Wolken nur örtlich begrenzt zu sein scheinen, könnte es sein, dass sie breitere Auswirkungen haben und sie sollten [daher] untersucht werden."
Aus: Bulletin of the Atomic Scientists, (Ausgabe Oktober 1970), Seite 26
http://books.google.de/books?id=FwcAAAAAMBAJ1973Bulletin of the Atomic Scientists März 1973, Seite 43
http://books.google.de/books?id=igsAAAAAMBAJAuch hier geht es um mögliche Auswirkungen von Kondensstreifen auf das Wetter.
1981Zitat: "THE SKIES around Chicago are cloudy and grey because of cloud cover produced by the exhaust from jets using the world’s busiest airport. So says Stanley Changnon, head of the atmospheric sciences division of the Illinois Water Survey Department, which has just released the results of a survey of weather in the Chicago area. The study shows that since the 1960s there has been a 10 per cent increase in cloudiness of the regions of Illinois, Iowa, Missouri, Indiana and Ohio under the main flight paths into Chicago’s O’Hare airport, but no comparable increase in cloudiness outside the jet corridors.
In 1980, O’Hare handled 724 155 flights and 43-6 million passengers. Changnon says that at altitudes above 20 000 feet (6000 metres) the jet contrails quickly spread to form cirrus clouds 3 km wide in an hour and 32 km wide in two hours;
With one air lane alone carrying 700 flights per day, the cumulative effect is to spread cloud over the entire visible sky.
The effect of all this is to make the days in the affected region cooler and more rainy. “Illinois is definitely getting cooler, cloudier and rainier,” says Chang- non, “while neighbouring states outside the flight paths are not.” But the cloud cover also traps heat at night, keeping nights—and winters—warmer than they would otherwise be. It reduces evaporation of moisture from the ground, and ensures a more equable weather pattern with fewer extremes of either heat or cold, from day to night and from summer to winter. So although sun seekers may miss the Sun, farmers ought to welcome this anthropogenic influence on weather, which should, overall, be beneficial for their crops."
Aus: New Scientist 20. Aug. 1981, S. 463
http://books.google.de/books?id=_WsDod9bfLMC1983Weather for the Mariner, 1983, S. 58 Bild von schönen Cirrus-Wolken durch Kondensstreifen:
http://books.google.de/books?id=rlwuk6W-Uz4C