sunshinelight schrieb:Psychopathie mit einer dissozialen Persönlichkeitsstörung gleichzusetzen, hat schon was übertriebenes.
Psychopathie ist nicht gleichbedeutend mit einer dissoz. PS, wird lediglich als eine schwere Form davon verstanden, taucht in der ICD-10 und in der DSM-5 nicht auf.
Sorry, Du betreibst nosologische Rabulistik, um von dem Kernproblem abzulenken.
sunshinelight schrieb:Wird ganz klar abgegrenzt.
Da wird gar nichts "klar abgegrenzt":
American psychiatrist Hervey Cleckley's work[citation needed] on psychopathy formed the basis of the diagnostic criteria for ASPD, and the DSM has stated that ASPD has also been referred to as psychopathy.[4][8] However, critics have argued that ASPD is not synonymous with psychopathy as the diagnostic criteria are not exactly the same, since criteria relating to personality traits are emphasized relatively less in the former. These differences exist in part because it was believed that such traits were difficult to measure reliably and it was "easier to agree on the behaviors that typify a disorder than on the reasons why they occur".[4][5][6][7][8]
Although the diagnosis of ASPD covers two to three times as many prisoners than the diagnosis of psychopathy, Robert Hare believes that the PCL-R is better able to predict future criminality, violence, and recidivism than a diagnosis of ASPD.[4][5] He suggests that there are differences between PCL-R-diagnosed psychopaths and non-psychopaths on "processing and use of linguistic and emotional information", while such differences are potentially smaller between those diagnosed with ASPD and without.[5][6] Additionally, Hare argued that confusion regarding how to diagnose ASPD, confusion regarding the difference between ASPD and psychopathy, as well as the differing future prognoses regarding recidivism and treatability, may have serious consequences in settings such as court cases where psychopathy is often seen as aggravating the crime.[5][6]
Nonetheless, psychopathy has been proposed as a specifier under an alternative model for ASPD. In the DSM-5, under "Alternative DSM-5 Model for Personality Disorders", ASPD with psychopathic features is described as characterized by "a lack of anxiety or fear and by a bold interpersonal style that may mask maladaptive behaviors (e.g., fraudulence)." Low levels of withdrawal and high levels of attention-seeking combined with low anxiety are associated with "social potency" and "stress immunity" in psychopathy.[13]:765 Under the specifier, affective and interpersonal characteristics are comparatively emphasized over behavioral components.[61]
Wikipedia: Antisocial personality disorderIm Übrigen scheinen die Gutachterinnen sogar nur von "dissozialem
Verhalten" gesprochen zu haben.
Die Gutachterinnen sprechen von „narzisstischen Attitüden“, „Gefühlskälte“, „dissozialem Verhalten“ und fehlendem Einfühlungsvermögen.
Man meidet in bestimmten tiefenpsychologisch orientierten Psychokreisen die Diagnose "Psychopathie aka Persönlichkeitsstörung", die einer angeborenen, letztendlich nicht therapierbaren, funktionell fixierten ZNS-Anomalie entspricht, wie der Teufel das Weihwasser.
Ich halte diesen gerade für Deutschland typischen Bias in der forensisch psychiatrischen Beurteilung für fatal. Das bedeutet nämlich, dass Menschen, die mit sehr großer Wahrscheinlichkeit lebenslang für ihre Umwelt eine tödliche Gefahr darstellen werden, mit einiger Wahrscheinlichkeit nach 15 Jahren wieder in die Freiheit entlassen werden, weil man an einer "Resozialisierungs-/Heilbarkeits"illusion festhalten möchte, wo dies - leider - bislang nicht möglich ist.
Aber das Urteil beinhaltet auch vieles mehr als nur die Strafe.
Außerdem bedeutet es Abschluss.
Ja, was denn...und für wen?
Für den Täter?
nein
Für die Angehörigen?
nein
Für die mit den Morden befassten, traumatisierten Professionellen?
nein
Was willst Du damit zum Ausdruck bringen?