Starship (SpaceX) aktueller Stand
06.09.2020 um 18:02Fedaykin schrieb:Inwiefern denn?Das erste serientaugliche Full-Flow Staged Cobustion Cycle (FFSC) Triebwerk. Damit wird eine höhere Effizienz des Triebwerks und eine höhere Wiederverwendbarkeitstauglichkeit erreicht. Weiterhin ermöglicht diese höhere Kammerdrücke.
Laut Aerospace Corporation:
First, all of the propellants are burned in the preburners, thus providing more mass flow for turbine drive power than the conventional staged combustion cycle. This additional power can be used to increase the chamber pressure and produce a smaller engine; alternatively, the preburner temperature can be reduced to provide the same power at lower temperatures. The lower turbine temperatures translate into longer turbine blade life—often the limiting factor on reusable engine life.https://space.stackexchange.com/questions/34016/advantage-of-full-flow-staged-combustion-vs-conventional-staged-combustion-engin
The second advantage is that the use of oxidizer-rich gas in the oxidizer turbine and fuel-rich gas in the fuel turbine eliminates the need for a complex propellant seal for the pumps. There is little risk with leaking liquid fuel into a fuel-rich gas or liquid oxygen into an oxidizer-rich gas. In contrast, the fuel-rich staged combustion cycle must use sophisticated purges and multiple seals in the oxidizer pump to prevent any liquid oxygen from leaking into the hot fuel-rich gas. A similar situation must be avoided in the oxidizer-rich cycle on the fuel pump side. The elimination of this failure mode increases system reliability
Hier nochmal eine zusammenfassende Erläuterung der Funktionsprinzipien der Triebwerke:
https://everydayastronaut.com/raptor-engine/
Eine Darstellung zwecks Vergleichbarkeit:
Die 270 Bar Kammerdruck sind übrigens nicht mehr aktuell. Wie beim Merlin Triebwerk setzt man hier allerdings schon während der Anfangsserie iterativ teilweise umfassende Verbesserungen am Triebwerksdesign um.
Mittlerweile peilt man ca 300 bar Kammerdruck (mit weitem Abstand Rekord) als Arbeitsniveau an.
Die neueste Version hat zuletzt 330 Bar Kammerdruck erreicht.
Raptor engine just reached 330 bar chamber pressure without exploding!
Und es werden schon weitere umfangreiche Optimierungen bei in Kürze zur Verfügung stehen Treibwerken umgesetzt.
SN40 is about to be tested & has several upgrades over 330 bar engine. For reference, 330 bar on Raptor produces ~225 tons (half a million pounds) of force.
Die kontinuierliche Leistungssteigerung ist auch der Grund warum man nun erwägt die Anzahl der Triebwerke bei der Super Heavy zu reduzieren. Übrigens alles Sachverhalte die Bernd Leitenberger bei seinen Überschlagsrechnungen nicht berücksichtigt.